По следите на глаголицата в Рим

в Брой 6/2010 - Майки под наем/История и религии/На път

69 000 души посетиха само през последния  Великден Колизеума заедно с Римския форум и хълма Палатин. Но навярно малцина от тях са свърнали вдясно от гигантския амфитеатър по улица “Виа Лабикана”, където на № 95 се е скрила базиликата „Сан Клементе” – една от първите 18 християнски църкви в Рим. 

Като кораб с три палуби, плаващ едновременно в пространството и времето, „Сан Клементе” съчетава постройки от три епохи.

В най-долния пласт е жилището на римски консул от 1 век и храм на древноиранския бог Митра от 2 век, над тях е раннохристиянска църква от 4 век, а най-отгоре, през 12 век, е съградена сегашната базилика.

Често външният вид лъже. Зад скромната фасада на  базиликата се разстила разкошен мозаечен под, който отвежда до апсида с фантастични мозайки, изработени от италианския майстор Масолино да Паникале (1383 –1447).  В центъра е разпънатият Христос, но Кръстът е изобразен като Дървото на живота, което се разклонява в множество спираловидни сцени от разноцветни камъчета.

Отдясно на олтара е малък параклис, пред който трепва сърцето на всеки българин: мраморният саркофаг в дъното съхранява малка част от мощите на Св. Константин (Кирил) Философ, блестящ езиковед и създател на първата славянска азбука – глаголицата. Стъпала отвеждат в Долната църква, където държавите, използващи кирилица (еволюиралата глаголица), са оставили възпоменателни плочи и мозаечни пана. Сред тези символи виси метален венец, върху който бившият „пръв партиен и държавен ръководител” на България Тодор Живков е увековечил името си в стила на римските императори.

Arch of ConstantineЗащо Св. Кирил е бил погребан точно тук? През 861 г. Солунските братя Кирил и Методий откриват в Крим тялото на Св. Климент, третия епископ на Рим след Св. Петър, който според легендата е бил хвърлен в морето от римските власти със завързана за крака котва. По покана на папата братята отнасят тленните останки на светеца в Рим, където са положени  тържествено в базиликата “Сан Клементе”. Година по-късно, на 14 февруари, Кирил умира във Вечния град. Брат му Методий иска да върне тялото в родния им Солун, но папата и римляните се противопоставят. Тогава Методий настоява брат му да остане завинаги в римската базилика.

Славата на Кирил и Методий като преводачи на Библията и разпространители на християнството сред славяните е толкова голяма, че са обявени за покровители на Европа, а по-късно са канонизирани като светци.

С възстановено национално самочувствие излизаме от “Сан Клементе” и се връщаме към Колизеума. Преди да стигнем до чудовищния амфитеатър – най-големия, строен в пределите на империята, минаваме покрай Арката на Константин, първия покръстен римски император (280-337), който с декрет сложил край на преследването на християните. Колко ли от тях са били разкъсани от диви зверове на арената на Колизеума? Строежът на гигантското овално съоръжение, дълго 186, широко 153 и високо около 47 метра, е започнал през 72 г. по заповед на Веспасиан, останал в историята като най-стиснатия римски император. Явно владетелят е имал сериозно основание за такова разточителство.

Colosseum_Panorama1Все още битува митът, че римляните са били изключително свирепи по природа и че гладиаторските игри са били създадени, за да подхранват тяхната жестокост (спомнете си прочутото оплакване на Ювенал, че съвременниците му имат само две страсти – „хляб и зрелища”). Според днешните историци обаче кървавите спектакли с хора и животни са изпълнявали важни възпитателни и контролиращи функции. По времето на Pax Romana (най-дългият период на относителен мир в пределите на Римската империя, продължил от 27 г. пр.Хр. до 180 г.) войнишките инстинкти на римляните започнали да залиняват и някой трябвало да им дава пример за безстрашие и достойнство пред лицето на смъртта. Освен това, ако народът бил залисан в непрекъснати зрелища, нямало как да се интересува от политика и да се меси в делата на властимащите.

Чак през 5 век гладиаторските игри са забранени, а стадионът е разрушаван от вандали и земетресения през вековете. Днес от него е останал само потъмнял скелет (част от мрамора е откъртен за строежа на Ватикана!), а цялостното почистване на съоръжението изисква 23 милиона евро – сума, която изисква привличането и на частни спонсори. Въпреки това Колизеумът се реставрира – постепенно и упорито. От края на юли ще бъдат отворени за посещение недостъпни преди места: част от третото ниво на амфитеатъра, някои подземни помещения и монументалния вход, през който гладиаторите са поемали към славата или смъртта на арената.

Вашият коментар

Your email address will not be published.

*

Последни от Брой 6/2010 - Майки под наем

Сини легенди

ЕДНА ВЕЧЕР  Mалка белоснежна селска църква сред ливада, край бурна зеленикава река.

Рицарите на храма

Шествали ли са тамплиери по българските земи? Тайнствени ритуали, бели плащове, информационна
Отиди горе