На учителя – с любов и поклон

в Брой 5/2016 - За истинското и лъжливото смирение/Български вдъхновения

На 25 май 2016 г. се състоя церемонията „Учител на годината – България 2016 г.“, организирана от Фондация „Кузманов“. На нея присъстваха над 90 Учители от цялата страна и бяха връчени отличия на педагозите, номинирани в нея. Не случайно думата „Учители“ е изписана с главна буква – по този начин Фондацията засвидетелства своята почит към учителите и техния труд, който е достоен да се съизмери с труда на народните будители. „На учителя – с любов и поклон!“
Отдавна не бях присъствала на толкова мило и вълнуващо човешко тържество, без претенции за елитарност, чувство за неповторимост и суетност. Нямаше гръмки лозунги; вълнението на всички получили призове учители притискаше гърлата им и им пречеше да направят онова, което могат най-добре – да говорят пред хора. Дори г-н „Кузманов“, изпълнителен директор на Фондацията, до последния момент се опитваше да се справи с техниката, която работеше, когато си поиска. Тази церемония засягаше вътрешния човек на всеки един от присъстващите, поставяше акцент върху истинската „руда“ в сърцата на учителите и техните възпитаници, без да се интересува от света на привидностите. Наградените педагози от цяла България носеха в себе си кроткия дух на всеотдайния старовременен даскал. Техните имена не се споменават често в медиите, нито имената на малките училища и населени места, където е тяхната битка за добротворство. Затова считам, че е изключително важно техните снимки да бъдат публикувани и в настоящето издание и да изречем още веднъж имената им. Заслужават го напълно.
Кампанията „Учител на годината – България 2016 г.“ стартира в средата на март и приключи на 30 април. В продължение на месец и половина тя достигна до всички учебни заведения в страната, след което бяха номинирани 352-ма учители в четири категории – рекорден брой, спрямо миналите 5 кампании от предходните години, когато са били номинирани средно по 100 педагози. 16 от тях получиха отличия.
Кампанията, организирана от Фондация „Кузманов“, има своята специфика, отличаваща я от кампаниите със сходна цел от общините, Президентството и МОН. Категориите, в които бяха номинирани педагозите, са четири и в тях номинации могат да бъдат давани както от учениците, така и от колегите-учители, родители, от активни граждани и общественици. Втората разлика се състои в това, че фондация „Кузманов“ не се интересува от териториалната и синдикалната принадлежност на учителя. Поради това много от получилите отличия учители работят в малки населени места.
Номинациите са групирани в 4 категории:

Категория „УЧИТЕЛ – РОДИТЕЛ“
В тази категория родителите са номинирали учителите на своите деца. Призовите места заеха:
1. Стамена Валентинова Христова – детски учител в ЧДГ „Мечтатели”, гр. Варна. Номинацията е получена от София Николова-Мянкова.
2. Иван Занов – Общинско спортно училище „Дръстър“ – гр. Силистра. Номинацията е получена от Невена Колева Недева, родител.
3. Цветелина Терзиева – учител в 76 ОУ „Уилям Сароян“ – гр. София. Номинирана от група родители.

Категория „УЧИТЕЛ – УЧЕНИК“
В тази категория учениците имат решаващата дума.

 „Това е категорията, стопляща най-много сърцата на учителите. Защо е така? Защото учителството е една огромна болка. Знанието се ражда в родилни мъки и както казва Сократ, „учителят акушира това раждане“. Но както при раждането, още с първия вик на детето, в миг всяка болка бива забравяна, така и учителят забравя всички болки, поглеждайки в изпълнените с ентусиазъм и искра детски очи. Учителят носи светлина и това ние сме видели на живо при посещение в различни малки населени места. Дори има селища, където учителят е единственият източник на светлина. Призовавам колегите учители да стоят с гордо вдигната глава, понеже прочетохме такива невероятни думи, написани от техните ученици. От това по-голямо признание няма. От любовта, с която бяха пропити техните писма, номинациите бяха изключително емоционални. И смятам, че сега стоя единствено пред победители, като победата е не кой е спечелил приза, а това, че е бил избран от своите ученици. Поздравления!“ Катя Кючюкова, фондация „Кузманов“.

Венета Кичукова

1. Венета Кичукова – учител в ПГСС „Васил Левски“, гр. Първомай. Номинацията е получена от 12а клас, кмета на община Първомай, колеги и общественици.
„Тук повечето учители са от малки градове и благодаря на Фондация „„Кузманов““, че ни обърна внимание и че за членовете на Фондацията наистина няма значение кой откъде е и какво преподава. Ние обучаваме ученици в професионална гимназия, които са на финала на ученичеството и ги подготвяме за реализация в живота. Моето училище е без особени претенции, но ето тази награда доказва, че няма училище „без особени претенции“. Венета Кичукова
2. Надие Карагьозова – педагог, секретар на Местната комисия за борба срещу противообществените прояви на малолетните и непълнолетните в община Кубрат, област Разград. Номинацията е получена от Ивиана Десиславова Тодорова:
„Разказвам ви за един педагог, който е свързан и с училищния живот и който направи и прави много за децата на Кубрат, където не се случват кой знае какви неща. С тази номинация изказвам искрена благодарност от свое име и от името на моите приятели от Клуб „Емпатия“ към нашата любима приятелка – г-жа Надие Карагьозова“.
Надие Карагьозова подари на фондация „Кузманов“ колаж, изработен в клуб „Емпатия“.

„Децата са най-големите вдъхновители. Педагог съм и работя с деца. Изказвам респекта си към съвременните будители – има много в залата тук. Като ви има вас, ще има и образовано общество. Благодаря на Фондация „Кузманов“, понеже стигате до всяка малка точка на родината, където има невероятни личности и творци!
Будителството и добротворството се правят от хора с големи и добри сърца.
Работя с две групи деца. Едните са уязвими към външни влияния и въздействия и са поели по не особено добър път. В другата група работя с деца, които са изключително талантливи и участват в национални конкурси, за да имат по-голяма увереност в себе си. Най-доброто сътрудничество, което съм изградила, е клуб „Емпатия“, дневен център за възрастни с увреждания, които изработиха колаж специално за този празник. Колажът е изпълнен с пеперуди, сърца и феи. Пеперудата е символ на нежност и крехкост – децата са много крехки и трябва да ги пазим с нашата любов и всеотдайност. В света на децата се влиза и се остава с много любов – израз за това са сърцата в колажа. Учителите са феите – докосват децата с много хубава одухотворяваща енергия. Нека да пазим тази идея, колеги!“

Надие Карагьозова

Надие Карагьозова

3. Лидия Рангелова – учител в ОУ „Христо Ботев“, село Гълъбник. Номинацията е получена от Ученическия парламент на училището.
3. Маргарита Григорова – Професионална гимназия по търговия и ресторантьорство, гр. Враца. Номинацията е получена от Колегата й Татяна Любенова Донева.

 

Категория „УЧИТЕЛ – УЧИТЕЛ“
В тази категория учителите номинират свои колеги.
1. Ели Манова – учител в ЧНГ „Ерих Кестнер“ – гр. София. Номинацията е получена от г-н Прокоп Павлов – директор на ЧОУ „Ерих Кестнер“
2. Минка Папаризова – ЦДГ „Малина“ с филиал „Котаракът в чизми“, гр. Пловдив. Номинацията е получена от Невена Стефанова – представител на педагогическата колегия на ЦДГ „Малина“ с филиал „Котаракът в чизми“, гр. Пловдив.
2. Красимира Таскова – учител в 120 ОУ „Георги Сава Раковски“ – гр. София. Номинирана от Калинка Германова Кирова – колега.
3. Надежда Шишкова – ОУ „Йордан Йовков“ – гр. Пловдив. Номинацията е получена от Таня Николова, директор.

„Да си учител е мисия, не само защото учителите учат децата по своя предмет, но и да бъдат наистина добри хора. Пред вас стои един истински щастлив човек, понеже случих на такива учители. И колкото повече време минава, толкова повече си давам сметка колко е важно да имаме добри учители. Наскоро попаднах на едни статистически данни и бях удивена колко много български деца са извън България. Вие имате една нелека мисия да направите така, че нашите деца да останат в България, защото само мислещият човек може да направи промяна. Така че на учителя – с любов и поклон!“ Стефка Яръмова, актриса

 

Категория „ЦЯЛОСТНО ТВОРЧЕСТВО“
В тази категория са номинирани учители, които са направили нещо цялостно за развитието на училището, в което работят.
1. Галя Рошелова – учител в СОУ „Николай Катранов“ – гр. Свищов. Номинирана от директора на училището.
2. Ирена Боянова – учител в ЦДГ № 19 „Конче вихрогонче“ – гр. Шумен. Номинира на от Юлияна Пантелеева – колега.
2. Петя Йорданова – учител в ОУ „Пенчо Славейков“ – гр. Димитровград. Номинацията е получена от г-жа Снежана Йорданова Ангелова – учител.
3. Румяна Величкова-Попова – учител в СОУИЧЕ „Св. Климент Охридски“ – гр. Благоевград. Номинацията е получена от Катерина Тодорова Марчева – директор.

Приз „ПРОСВЕТИТЕЛ НА БЪЛГАРСКОТО ОБРАЗОВАНИЕ“
получиха двама български учители:
Евдокия Колева – ОУ „Св. Климент Охридски“, с. Алеко Константиново, работила с ученици, заплашени от социално изключване.
Прокоп Павлов – директор на ЧОУ„Ерих Кестнер“.

Г-н Прокоп Павлов, понастоящем хоноруван преподавател в СУ, получи този приз в знак на признателност за това, че е построил две училища „с голи ръце“, „едното направо върху гола поляна“.

„В моята дългогодишна практика на даскал съм изградил две училища от нулата – 140 СОУ в Обеля  2 – през 1986 г. И през 1996 г. – частното училище „Ерих Кестнер“ в столицата. Междувременно бях създател и пръв председател на Читалище „Зорница“ в ЖК Обеля 2 – това са моите три рожби, които успях да реализирам с помощта на страхотни екипи… Наградите ни носят радост и удовлетворение. Последната конференция на Фондация „Кузманов“ в Банско ме навежда на мисълта, че трябва да имаме съзнание за стойността на онова, което правим. Колеги, нека да има аплаузи, да се похвалим взаимно, защото наистина учителите вършат прекрасни неща. Имаше една презентация от учителите в някакво малко селце, дори не запомних името – приказни неща правят хората. Заслужаваме си го, отвън няма кой знае кой да ни похвали“. Прокоп Павлов

Всеки един гост на церемонията получи подарък – книга от издателство „Световна библиотека“. Отличените просветители на България получиха като подарък и допълнителни книги, осигурени от издателство „АМГ“. Медийният партньор БНТ засне цялата церемония, за да достигнат добрите учителски примери до повече хора.
Отличията по време на церемонията бяха връчени от Ваня Георгиева – фондация КГБ (Клуб на готините баби), чийто фокус са децата и младежите с ДЦП (детска церебрална парализа); Стефка Яръмова – актриса; Георги Богданов – изпълнителен директор на Национална мрежа за децата, и др. Поздрави към присъстващите учители отправиха ученици от ЧОУ „Ерих Кестнер“ – гр. София и ПГТКИ – гр. София.

Фондация „Кузманов“
Кампанията „Учител на годината – България 2016 г.“ е една от първите големи инициативи на учредената на 1 ноември 2010 г. Фондация „Кузманов“. Датата не е избрана случайно – приоритет на нейната дейност е качественото образование в България. В своята богата биография фондацията е записала редица реализирани проекти, свързани с развитието на спорта и туризма, здравословния начин на живот, повишаване капацитета и конкурентноспособността на младежите, както и социалното включване на уязвими групи в различни аспекти на обществения живот. Фондацията работи и в посока на опазването и популяризирането на националното културно наследство в страната и чужбина.
Един от последните проекти, по които работи Фондация „Кузманов“, е „Българско даскало“, реализиращ се в ОУ „Св. Климент Охридски“ – с. Алеко Константиново и ОУ „Любен Каравелов“ – гр. Пещера, по Програма „Дъга“ на фондация „Работилница за граждански инициативи“, с финансовата подкрепа на фондация „Велукс“. Това е проект за създаването на среда за подобряване комуникацията между учители, ученици, родители, местна власт и различни организации, които заедно търсят иновативни подходи за социално включване на деца и младежи от уязвими групи. В СИП „Българско даскало“ учениците се учат да разрешават конфликти, как по-добре да комуникират с учители и родители. Учителите са включени в обучения, конференции, кръгли маси със сходни по проблеми училища, където се обсъждат нестандартни методи за решаването им. Благодарение на това са привлечени и са останали в училищата деца от уязвими групи, заплашени от отпадане от образователната система. Учениците от СИП „Българско даскало“ в ОУ „Любен Каравелов“ – гр. Пещера изучават българска история по интересен начин например посещавайки историческата забележителност „Часовника“ (часовниковата кула в Пещера), те се запознават с нейната интересна история.
По проект „Българско даскало“ Фондацията издава първия „Учителски наръчник“ за успешни педагогически взаимодействия с учениците и техните родители, където може да се намери информация за преодоляване на агресията, справяне с конфликт­ни ситуации, методи за подобряване на комуникацията между учител-ученик-родител, типове родителско поведение, работа с „проблемните“ ученици, стратегии за включване на родителите в образованието, правила в класната стая, етно-културни особености на основните малцинствени групи в България, гневът и развитието на детето, успешни практики при взаимодействието с родителите, доклади от II Национална Педагогическа конференция на фондация „Кузманов“ на тема „Работа с родителите“ и др. Средствата от продажбата на Наръчника ще бъдат използвани за подкрепа на различни обществени каузи, които Фондацията възнамерява да инициира.
Многобройни са инициативите и проектите на фондация „Кузманов“ и в нея наистина се работи на пълни обороти. Изхождайки от убеждението, че спортът е мощно средство за социално включване, фондация „Кузманов“ организира спортен празник за младежи в неравностойно положение в столицата в началото на юни т.г. В него вземат участие и млади хора,  АФО „Аутсайдерите“, аматьорският футболен сборен състав Тwitter, Клубът на австрийците в България, както и ученици от Американския колеж. Състезанията се провеждат с цел превенция на социалното изключване и насърчаване на личностното развитие на младите хора в неравностойно положение. Включването на младежите в спортни дейности не само ги приучава на дисциплина и постоянство, но те придобиват и умения за общуване и работа в екип. В спорта се научават и на честна игра, което е съществено за тяхното персонално развитие. За осъществяването на проявата помагат още редица организации като фондация „Конкордия България“ в партньорство с Наблюдавано жилище – район Нови Искър, фондация „Защитено жилище ЗАЕДНО“, фондация за социална промяна и включване и Клубът на австрийците в България.
Фондация „Кузманов“ организира и провежда редица обучения на педагогически екипи по различни теми. През месец юни такива са проведени в гр. Девин, където темата е „Работа с родителите в контекста на новия закон за предучилищното и училищното образование“. Обученията на педагогическите екипи от 172 ОУ „Христо Ботев“ и 176 ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ във Велинград се отнася до интерактивните методи на обучение за стимулиране на логическото мислене, паметта и въображението у учениците и иновативното училище, както и повишаване на мотивацията на учене при „проблемните“ ученици.
Разгледаните теми по време на двудневното обучение с учителски екипи в ОУ „Д. Петров“ – гр. Сливен, в ОУ „Васил Левски“ – с. Звъничево са особено актуални: предизвикателствата пред новия закон за предучилищното и училищното образование, интерактивни методи на преподаване и работа в интеркултурна среда.
В проведената Трета национална педагогическа конференция в Сливен в началото на юни, т.г., организирана от Фондация „Кузманов“, учители от цялата страна имат възможност да обменят добри педагогически практики. В продължение на три конферентни дни са представени множество доклади и презентации, а специален модул е посветен на това как учителите по-добре да разпознават и контролират емоциите на възпитаниците си, чрез практически упражнения по емоционална интелигентност. Изнесените доклади ще бъдат обобщени в сборник.
На обучението в 177 ОУ „Св. св. Кирил и Методий“, Световрачене, темата е „Стрес и конфликти“. През изминалата учебна година обученията в цялата страна засягат тази тема вероятно поради недостатъчната информация относно предстоящия закон за образованието, което стресира българските учители. Такива обучения са проведени с педагогическите екипи от с. Врачеш и в много малки и големи населени места в България.
Освен учителска конференция, Фондацията организира и Ученическа конференция в гр. София под надслов: „Промяната – това сме ние!“ Тя е логическо продължение на конкурса със същото заглавие, в който различни ученически обединения имат възможност да набележат проблем от заобикалящата ги училищна среда и да изготвят проект за неговото разрешаване. Конференцията е част от проекта „Училището като център в общността“ на НМД. В работни групи учениците сами достигат до важни проблеми и послания, свързани с учебния процес и бъдещата им професионална реализация. Учители и ученици определят съществуващата система на оценяване, тестване и матури като по-скоро демотивираща. Изключително важно е изказването на учениците, че най-много са мотивирани от подкрепата на техните семейства и съученици, за да се справят с дадена задача и в изграждането им като успешни личности. Обратно, страхът от провал може да демотивира младия човек. Ражда се и интересната идея да се намери място на модерните телефони в учебния процес…
Изключително динамична е работата на Фондация „Кузманов“ в партньорство с голям брой обществени организации, институции и личности. Тук представихме тяхната работа само за два месеца от настоящата година, но такъв е ритъмът на работа съществува през шестте години на тяхното съществуване. Има промяна в обществените нагласи и в мисленето, благодарение на обученията, кръглите маси, конференциите с учителската гилдия в страната, която може би е невидима за нас, но е много важна за самите педагози, които лице в лице се сблъскват с проблемите на образованието в България.

Маргарита Друмева

Вашият коментар

Your email address will not be published.

*