Между подвига и безразсъдството

в Брой 5/2020 - Кръстът и славата/От редактора

Между подвига и безразсъдството има тънка граница, очертана от въпроса за мотивите. Защо – защо човек решава да постъпи както постъпва. Защо избира да рискува, да страда, да търпи, защо пренебрегва себе си, защо е готов да изгуби всичко – не само удобството си или признанието на околните, но дори живота си.  Отговорът не зависи от обстоятелствата, а от това, което е вътре в човека.

Думата „подвиг“ означава движение нагоре. Превъзхождане на естественото ни състояние. Връх на християнския подвиг е светостта. А най-краткият път до светостта е мъченичеството.

Отговорът на въпроса „защо“, чрез който Църквата разпознава своите мъченици и ги почита като светии, е любовта. Мъченичеството е саможертва от любов към Бога и ближните; защото любовта към Бога е невъзможна без любовта към човека, както Сам Христос е учил. Любовта е причината, смисълът и изпълнението на мъченическия подвиг. Християнството не е идеология, а живот в Бога. Затова и подвигът в Христос не е борба за идеи, а за хора.

Християнският подвиг не е само спомен от миналото, а се осъществява в живота на Църквата във всяко време, при всички исторически обстоятелства, и днес. По своя смисъл той винаги е същият, както Иисус Христос е същият вчера, и днес, и вовеки. (Евр. 13:8). И въпросът на всяко време и всички обстоятелства е този – към кого гледаме, в чие име се подвизаваме – в Христовото или в нашето собствено. Защо избираме да постъпим по един или друг начин, и има ли в този наш избор любов. Отговорът има значение, защото „…да предам и тялото си на изгаряне, щом любов нямам, нищо ме не ползва“ предупреждава апостолът.

Илиана Александрова
Latest posts by Илиана Александрова (see all)

Вашият коментар

Your email address will not be published.

*

Последни от Брой 5/2020 - Кръстът и славата

Моят съд

Ирина Ратушинская е руска поетеса и писателка, православна християнка и „особено опасен
Отиди горе